Isnin, 23 Januari 2017

Curahan Perasaan

Assalamualaikum.

Sudah lama saya tak muncul di blog. Dalam hati tengah berperang dalam isu bagaimana menghasilkan blog yang menarik, supaya dapat menarik pembeli.

Agak dangkalkan pemikiran saya. Macam budak-budak pun ada.

Niat dah melencong habis dah, dan niat melencong, tak dapatlah apa-apa pahala.

Jadi, pagi ini saya telah pergi ke blog 'zenhabits'.  Betapa penulisan beliau mengubah pendapat saya.

Kenapa hendak ikut mainstream? Kenapa tak ikut sahaja personaliti sendiri. Buat sahaja apa yang saya rasa boleh buatkan saya bahagia.

Bila fikirkan, sewaktu muda, saya jenis yang tak fikir apa orang fikir. Semua main hentam kromo saja. Berani dan tak kisah. Tapi entah bila dah zaman beredar, pemikiran pun berubah.

Kenapa ya? Kenapa saya tak boleh jadi diri saya?

Patutlah saya rasa tak gembira. Maksud saya bukan saya nak jadi self-centered. I just want to be me. No need to pretend that everything is ok. Everything's not ok. I have to admit it.

Kadang-kadang mengaku itu membuatkan kita berfikir dan proses pembelajaran redha itu bermula. Mengaku kita tak suka, mengaku kita tak gembira, mengaku hidup stress.

Lepas itu, proses seterusnya, membuat sesuatu agar keadaan itu berubah.

Bukankah itu proses kehidupan? Daripada hidup merana dan mengeluh tanpa berbuat apa-apa.

Saya hendak perubahan, perubahan takkan berlaku jika saya dalam penafian.

I want to be me! Lenny Boniface Jubilee.




Jumaat, 9 Disember 2016

Kisah Motivasi Penyusuan Ibu

Assalamualaikum.

Salam Jumaat. Tadi dalam otak  ada benda nak kongsikan. Tiba-tiba sembang dengan kawan baru tadi terus hilang topik. Haduh macam mana ni?

OK la. Macam ni LB nak sembang pasal breastfeeding la macam ni. LB terjumpa satu blog/website yang bercerita tentang 'exclusive pumping'. Dan cerita-cerita di sana sangat membantu ibu-ibu yang hendak breastfeed melalui pumping. Jika baca kisah-kisah nya ini url nya :  http://exclusivepumping.com/




LB sendiri terinspisrasi mengenai exclusive pumping ni. Sebenarnya ramai ibu-ibu di luar sana yang struggle bila berkaitan breastfeeding ini. Dan banyak isu-isu yang ibu-ibu sendiri tak tahu bagaimana nak ceritakan dan selesaikan. LB sendiri pun mengalami masalah yang sama. Sehinggakan LB sendiri rasa tertekan. Namun, setiap ibu mengalami sitausi yang berbeza, masalah yang berbeza.

Ada ibu-ibu yang ditakdirkan menyusukan anak tanpa ada apa-apa isu atau masalah. Tetapi tak kurang juga menghadapi pelbagai kekangan dan isu.

Bagi LB, semasa anak pertama LB tidak mempunyai pengalaman dan mencari jalan sendiri dalam penyusuan serta menghadapi campurtangan ibu sendiri berkaitan penyusuan ini. Maka, LB merasakan penyusuan ibu sewaktu itu adalah penyusuan yang tidak berjaya. Tetapi, jika dianalisakan kembali, anak sulung LB, Iman sihat dan ceria. Jadi, penyusuan gagal atau berjaya bukan isu yang utama.

Untuk anak kedua, ini adalah masih dalam proses atau masih dalam perjalanan. Macam yang LB baca dalam blog Exclusive Pumping, penyusuan adalah proses hari ke hari (day by day basis) Maksudnya, usah fikirkan sasaran jangka panjang, tetapi buat sasaran dari hari ke hari. Yang penting bayi mendapat susu ibu.



Jika menghadapi masalah, cari penyelesaian, melalui 'support group',  bahan bacaan atau konsultasi. Usah berputus asa, usah menekan diri sendiri. Take it easy.

Paling penting, sokongan dan understanding dari suami. Suami yang memahami sangat membantu ibu-ibu yang tengah struggle menyusu badan.


Silalah pergi ke website/blog http://exclusivepumping.com/ untuk membantu anda (ibu-ibu menyusu) untuk mendapat motivasi dan inspirasi, supaya proses penyusuan adalah suatu pengalaman yang manis dan indah buat anda.


Jumaat, 25 November 2016

Segmen Perniagaan di Sekeliling Saya - Moist Chocolate... Meleleh....

Assalamualaikum.

Pesanan komuniti. LB tolong kawan promote Moist Chocolate nya. 

LB sendiri dah rasa. Sedap. Tak manis sangat. Topping banyak. Sekali makan nak order lagi.
Cuba baca posting beliau di bawah, LB ambil dari FB beliau iaitu Ain Dolly. Silalah singgah ke FB Ain Dolly untuk membuat pesanan.

=======================================================================
(Copy Paste Posting Ain Dolly)

Asalamualaikum..meh sape lg nk selit order untuk malam ni dan esok.. Yg nk cuba dulu bole try order yg kecik..minimum order da turun nk order sikit pn bole..in shaa allah sedap dan puas hati..
1.Moist chocalate
2.moist chocolate cheese
3.moist chocolate cheese strawberry
Large 1pack rm10
Minimum order 1pack
Medium 1 pack rm6
Minimum order 2pack
Small 1 pack rm3
Minimum order 3pack
Free cod bangi/putrajaya/kajang
Luar area bangi delivery caj ye..
Meh whatsapp 0147314840 untuk order











Moist Chocolate Cheese Strawberry

Ke Manakah Kita Cuti-cuti Sekolah ni?

Assalamualaikum.

Cuti sekolah menjelang tiba, banyaklah aktiviti-aktiviti yang dirancang untuk anak-anak.

Anak LB tak sekolah lagi, jadi tak ada aktiviti? Gurau saja.

Cuti sekolah ni lah banyak aktiviti ibubapa dan anak-anak nak lakukan. Nak pergi bercuti-cuti Malaysia, nak melawat atok nenek, program cuti sekolah dan macam-macam lagi.

Masa cuti sekolah lah juga musim hujan, ya la hujung tahun  kan. Jadi, nak beraktiviti luar pun kena fikir-fikir kesihatan anak.

Nak main themepark, hujan. Nak trekking hujan, Tapi takkan tak nak buat dek kerana hujan.






LB cadangkan sesuatu, bagi anak-anak permata anda OmegaGuard, Chewable Vita C dan Meal Shakes. Untuk apa? Produk-produk ini membantu meningkatkan sistem pertahanan tubuh anak-anak aktif anda. Tambahan pula, aktiviti luar banyak melibatkan berdektan dengan alam sekitar dan juga pencemaran yang berlaku sekarang.

Takkan kita nak kurung anak-anak sebab takut kena sakit kan? Kenapa tidak kita tingkatkan sistem pertahanan badannya, dan bebaskan anak-anak anda untuk bermain di luar.





Ahad, 20 November 2016

Sharing dari whatsapp

*DARUL MUJTABA:*
*PENGHAKIMAN PALING 'ANEH' DIDUNIA PERNAH TERJADI DALAM SEJARAH*

*KEHEBATAN KEADILAN ISLAM*

Selepas Samarkand jatuh ke tangan Tentera Islam, paderi besar negeri itu mengutus surat kepada *Khalifah Islam, Amirul-Mu’minin Umar bin Abdul Aziz.* Di dlm surat tersebut dia mdakwa panglima Tentera Islam, Qutaibah serta angkatan tenteranya telah memasuki Samarkand tanpa amaran dan tanpa seruan dakwah kpd Islam.

Umar mengarahkan *hakim yg dilantik Utk bertugas di Samarkand bernama Jumay’* agar mbicarakan kes yg didakwa oleh padri besar tersebut.

Hakim memanggil kedua² pihak, pdakwa [paderi besar Samarkand] dan yg didakwa *[Qutaibah, panglima angkatan Tentera Islam].* Qutaibah dipanggil oleh petugas mahkamah atas nama peribadinya, tanpa dikaitkan dgn sebarang gelaran. Datanglah Qutaibah ke mahkamah. Dia duduk bersebelahan *paderi besar Samarkand* di hadapan hakim Samarkand yg muslim.

Hakim memulakan perbicaraannya dgn mgajukan soalan kpd *paderi besar Samarkand;*

*Hakim:* *Apakah dakwaan kamu wahai Org Samarkand?*

*Paderi:* *Qutaibah dan tenteranya telah memasuki dan menakluki negeri kami tanpa menyeru kami kpd Islam terlebih dahulu dan mberi tempoh kpd kami Utk kami mbuat keputusan mgenai pendirian kami!*

*Hakim* berpaling kpd Qutaibah seraya bertanya; *Apa jwpan kamu thdp dakwaan ini wahai Qutaibah?*

*Qutaibah:* Peperangan adalah tipu muslihat. Samarkand merupakan negeri yang besar. Semua negeri² di sekitarnya melawan kami. Mereka tidak menerima Islam dan tidak mahu membayar jizyah.

*Hakim:* *Wahai Qutaibah! Adakah kamu telah menyeru mereka [penduduk Samarkand] kpd Islam atau mbayar jizyah atau perang?*

*Qutaibah:* Tidak! Sebaliknya kami terus serang mereka secara mengejut dgn alasan yg telah Sy sebutkan tadi.

*Hakim:* *Aku mendapati kamu telah mengaku. Dan apabila pihak yg didakwa mengaku, slsai lah perbicaraan.*
*Wahai Qutaibah! Allah tidak menolong umat ini melainkan dgn [berpegang kpd] agama, mjauhi tipu daya dan menegakkan keadilan.*

Kemudian hakim mengisytiharkan keputusan penghakimannya:
*Hakim:* *Kami memutuskan supaya semua Org Islam dikeluarkan dari bumi Samarkand, merangkumi pemerintah, tentera, Org lelaki, kanak² dan wanita. Mereka hendaklah mgosongkan kedai² dan rumah² mereka. Jgn ada SeOrg pun Org Islam yg tinggal di Samarkand!*
Paderi besar terpinga², tidak percaya dgn apa yg dilihat dan didengarnya. Tanpa bukti, tanpa saksi, perbicaraan slsai dlm masa bbrpa minit shj.

Paderi besar dan Org² Samarkand yg turut hadir dlm mahkamah ketika itu, tidak menyedari bhwa *perbicaraan telahpun slsai kecuali setelah melihat hakim, Qutaibah dan para petugas bangun dan beredar.*

Hanya bbrpa saat shj Slps itu, pdduk Samarkand mdngar deringan suara loceng memenuhi angkasa, debu² berterbangan memenuhi setiap ruang dan bendera² kelihatan berkibaran di sebalik debu²  yg bertiupan. Mereka tertanya² kehairanan, apa yg telah terjadi? Lalu diberitahu kpd mereka bhwa pemerintahan Islam telah ditamatkan dan angkatan tenteranya telah ditarik keluar.
Satu pemandangan yg sungguh menakjubkan dan menggemparkan.
Dan terbenam shj matahari pd hari itu, anjing² berkeliaran di jalan² yg sunyi, suara² tangisan bersahutan dari setiap rumah menangisi pemergian satu umat yg adil lagi penyayang dari negeri mereka. Lantas paderi besar dan seluruh pdduk Samarkand tidak dpt menahan diri lebih lama lagi.

Mereka keluar berarak beramai²-ramai dikepalai paderi besar menuju ke arah angkatan tentera Islam sambil melaungkan syahadah bhwa *TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH DAN MUHAMMAD PESURUH ALLAH.*

*# Betapa hebatnya kisah ini. Betapa gemilangnya lembaran sejarah Islam yg agung. Pernahkah anda dengar satu angkatan tentera menakluk sebuah kota, lalu pdduk kota itu mbuat dakwaan ke atas tentera yg menakluk, dan akhirnya tentera yg menakluk itu kalah dlm perbicaraan dan diperintahkan keluar dari kota yg telah ditakluknya?*

Demi Allah! Kita tidak akan temui kisah serupa ini dlm sejarah mana² umat di dunia ini selain dari umat Islam!

*... Dipetik dari kitab ‘Qasas min at-Tarikh’ oleh Syaikh Ali at-Tantawi*

_*♡Sharing is Caring♡*_
WallahuA'lam..والله اعلم

Isnin, 14 November 2016

Amalan kita

Assalamualaikum.

LB dah mula kerja dah. Dah seminggu. Hari ini, nak sembang-sembang santai sambil-sambil beramal. Boleh ke macam tu?

Dah lama tak mengarang di blog ini, kerana akal tengah 'berperang' nak tulis artikel yang orang kata memberikan manfaat.

Selama ini tidak memberikan manfaat ke?

Bergantung kepada di mana kita letak sudut perspektif kita. Sebab setiap benda kalau dilihat dari sudut berbeza, kita akan mendapat input yang berbeza.

Jadi hari ini, LB nak share sesuatu yang berbeza sedikit dari biasa.

Amalan untuk Saham Akhirat

Sebenarnya, LB bukan hendak berceramah, cuma ingin berkongsi rasa.

Pernah tak rasa takut tiba-tiba ajal menjelma dan meragut nyawa kita? Dan cuba fikirkan apa amalan yang pernah kita buat untuk tabung menyelamatkan diri di akhirat.

LB pun pernah disentuh perasaan takut sedemikian. Kita ingat kita ni kebal sehingga akhirat, sedangkan akhirat adalah tempat paling menakutkan jika kita tidak membawa iman dan bekal.

Jadi apa kata kita buat langkah-langkah kecil untuk menabung ke saham akhirat.

1. Sedekah RM 2 sehari. - RM 1 untuk Allah s.w.t. & RM 1 lagi untuk diri kita - samada untuk berjaya di dunia mahupun akhirat.

2. Zikir. - Kita zikirkan paling kurang 10 kali di mulut kita sehari. Googlekan zikir yang afdal untuk diamalkan. Mulakan 10 sehari. Dan kemudian naikkan lagi dan naikkan lagi.

Kita sebenarnya mempunyai kesedaran tetapi tindakannya jauh sekali ( merujuk kepada LB sekali) jadi kita mulakan hari ini untuk berubah ya.

Amin.

Selasa, 1 November 2016

Selalu Lupa ke?

Assalamualaikum Mommies...

selalu terlupa?

Nak ambil barang,pusing badan terus lupa apa benda nak buat. Pernah kena macam ni?


Atau tengah nak capai barang, anak panggil sekejap, pusing balik terus lupa apa nak ambil.

Masa hamil, mami selalu terkena amnesia sebegini.

Apa patut buat?

Ambillah Lecithin dan omegaguard setiap hari.

Lecithin mempunyai kolina membantu sel-sel otak berhubung, manakala OmegaGuard mempunyai DHA untuk membantu daya ingatan, (selain itu, dengan pengambilan konsisten OmegaGuard membantu mencegah Alzheimer).

Untuk kesihatan diri sendiri... cuba lah